לצפייה ישירה: 14 שיעורים מוקלטים באיכות HD! לחצו כאן עכשיו 👈🏻  קורס שפת גוף בחינם

קריאה קרה – ההבדל בין רוחניות לשרלטנות

רוצים לדעת איך כל האסטרולוגים והמתקשרים יודעים עליכם כל כך הרבה? כמובן בהנחה שהם לא באמת מחוברים ליישויות חיצוניות כלשהן?

אולי אתם כמוני ואתם מאמינים בתקשור, מאמינים באנרגיות רוחניות ועדיין, אתם מבינים שאחוז נכבד מהעוסקים בתחומים האלה הם שרלטנים – מה עושים?

למה אני כותב על זה עכשיו?

זה לא סוד שבשנים האחרונות צצים עוד ועוד תורות ותחומים שקשורים לרוחניות. רב האנשים שלפני 5 או 10 שנים היו ישר פוסלים הרבה מהתחומים האלה כ"שטויות" היום מתחילים לקבל את זה כאפשרות. את התהליך הזה אני חווה לא רק בסביבה שלי בעשור האחרון אלא אלא גם על עצמי בשנה האחרונה.

הנושא הזה נהיה יותר ויותר רלוונטי עם כל יום שעובר.

אז מה זה קריאה קרה?

את השרלטנות הכללית בתחומי האסטרולוגיה, התקשור והתחומים הקשורים ניתן לחלק לשני סוגים.

הסוג הראשון והפחות מעניין, בו לא נעסוק היום, נקרא קריאה חמה. הרעיון הוא שהשרלטן אוסף על הלקוח מידע מבעוד מועד ואז מציג את זה כאילו הוא גילה את זה באופן מיסטי. הסיבות שהתחום הזה פחות מעניין אותנו הן קודם כל שלהערכתי זה הרבה פחות נפוץ. שנית, זה הרבה יותר מורכב לאסוף מידע על מישהו. שלישית, אם אנחנו "נוחתים" על מישהו -הוא כנראה לא אסף עלינו מידע. לסיכום, טוב נו, אין לנו ממש איך להבין שמישהו עקב אחרינו

הסוג השני והמעניין יותר נקרא קריאה קרה. הרעיון הוא שימוש בהטיות פסיכולוגיות ומשחקי שפה בכדי לגרום ללקוח לחשוב שהשרלטן יודע עליו דברים שבעצם – הוא בכלל לא ידע. הסיבות שזה יותר מעניין אותנו הן, ראשית, שנוכל לתפוס שרלטנים "על חם" ודבר שני, אחרי שתסיימו לקרוא את הפוסט תוכלו ממש לנסות את זה ולראות שזה עובד.

2 טכניקות ודוגמה מתוך מחקר אקדמי – קריאה קרה

דיבור בהכללות

כשנדבר בשפה כללית מספיק, אחוזי הפגיעה שלנו יהיו גבוהים, אפילו גבוהים מאוד. אם נרד לרמה הקונקרטית לאט מספיק ותוך תשומת לב לאדם שמולנו נוכל להגיע לרמת דיוק מטורפת – היות והמוח שלנו זוכר בעיקר את ההתחלה והסוף של כל דבר אנחנו כלקוחות נזכור בעיקר את זה שהשרלטן ניחש משהו ואת זה שזה הגיע לרמת דיוק מפחידה.

לקרוא יותר על איך לדבר בהכללות ומה בדיוק הכוונה אפשר בפוסט: שפה אריקסוניאנית – שפת ההשפעה

הכוונה חיובית והטיית האשרור

אנחנו נוטים להיות מסוגלים ליחס לעצמנו תכונות חיוביות גם אם אין לנו אותן. אם נציג את הקריאה שלנו אודות האדם כדבר חיובי יהיה לו קל הרבה יותר להתחבר לזה. באופן כללי אחרי שהסכמנו עם אדם מסויים אנחנו ניטה להסכים איתו יותר בהמשך (את ה"כן" החמישי, הרבה יותר קל לקבל מאשר את ה"כן" הראשון) ולכן שרלטנים רבים נוטים להתחיל מדברים מאוד חיוביים על האדם ולאט לאט לעבור גם לשליליים. האטיות כמובן מאפשרת בקרה וכיוון.

דוגמה מתוך מחקר – אפקט פורר

פסיכולוג בשם ברטרם פורר, ערך ניסוי מדהים על סטודנטים לפסיכולוגיה, הניסוי עבד כך:

פורר חילק לכל הסטודנטים שאלונים עם המון שאלות אישיות, אחרי שהם הגישו אותם הוא התעלם לחלוטין מכל מה שהם כתבו ונתן לכולם את אותה התוצאה בדיוק:

יש לך צורך שאנשים אחרים יאהבו ויעריצו אותך, אך אתה נוטה להיות ביקורתי ביחס לעצמך. למרות שיש לך כמה חולשות אנושיות, אתה מסוגל בדרך כלל לפצות עליהן. יש לך יכולות רבות שאינך עושה בהן שימוש ושלא ניצלת לתועלתך. למרות שכלפי חוץ אתה נראה בעל משמעת ושליטה עצמית, בתוכך אתה נוטה להיות מודאג וחסר ביטחון. לעתים יש לך ספקות אם עשית את ההחלטות הנכונות או את הדבר הנכון. אתה מעדיף מידה של שינוי וגיוון, ומאבד סיפוק כאשר ישנן הגבלות ואיסורים על פעולתך. אתה גם מתגאה ביכולתך לחשוב באופן עצמאי, ואינך מקבל את הצהרותיהם של אנשים אחרים בלי שתנתנה לך הוכחות מספקות. למרות זאת, גילית כי לפעמים לא כדאי להיות גלוי מדי בפני אחרים. לעתים, אתה מתנהג באופן מוחצן וחברותי ומפגין חיבה לאחרים, אך במקרים אחרים אתה מופנם, מהוסס ומרוחק. חלק משאיפותיך נוטות להיות לא מציאותיות.

הוא ביקש מהם לדרג, בין 0 ל 5 עד כמה התוצאות מדוייקות לגביהם – הסטודנטי, לא רק שהתלהבו, נתנו לתיאור ציון ממוצע של 4.2!

נסו את זה על חברים שלכם! אם אתם רוצים אגב לקבל ציון 5 בכל פעם, נסו לדקלם את זה ממש ממש לאט, כשאתם רואים מהאדם סימנים של הסכמה – תמשיכו לומר בכמה משפטים בדיוק את אותו הדבר רק במילים אחרות.

לדוגמה אם כשאמרתם "אתה נוטה להיות ביקורתי ביחס לעצמך" אתם רואים שהוא מהנהן, נסו לומר "אתה לפעמים מחמיר עם עצמך, לפעמים יכול להיות שאתה אפילו כועס על עצמך על דברים מסויימים וחושב 'למה עשיתי את זה' או 'יכולתי לעשות את זה טוב יותר' וזה ממש בסדר"

אז איך אפשר להאמין למישהו בכלל?!

מתוך הפוסט שלי – המפגש הראשון שלי עם תטא הילינג או הפוסט שלי שיצא בשבוע שבועיים הקרובים על אבחון שעברתי במכון כף ידע – אפשר להבין שאני בכל זאת מאמין בקיום של מתקשרים ודברים מחוץ להבנה הלוגית שלנו. היום אני אתן לכם שני כלים לדעת מתי מישהו הוא תותח אמיתי ומתי יכול מאוד להיות שמדובר בשרלטן

דיוק חד ועומקי מההתחלה

כשישבתי מול שרון בר-לב (מטפלת בתטא הילינג) לא היה שום מקום לספק, כבר מהשאלה הראשונה שלה היא קלעה למקומות עמוקים ומדוייקים, דברים שהם מאוד אישיים רק לי. כל שאלה לאחר מכן חידדה את זה למקום מדוייק ובלי שום קשר למה שאני אמרתי – היא ממש ראתה דרכי.

זה מה שאפשר לה לעזור לי להפיק תוצאות מטורפות לחיים שלי, שהיום אני כבר רואה כמה הם משפיעות עליי – בתוך פחות מ15 דקות.

התעקשות על משהו שהפוך להתנהגות הנוכחית

כשישבתי מול ריבה מכף ידע, באתי ספקן, אמרתי את זה מההתחלה ולכן הייתי בתשומת לב מאוד גבוהה להתנהגות שלי – שמת לב שאני מתנהג מבחינת מערכות ייצוג מובילות שזו הבחנה מתחום הNLP, אבל המון מטפלים ואנשי רוח בקיעים בה, באופן מאוד שונה מהרגיל שלי.

אם אתם סקרנים לגבי מה זה מערכות ייצוג מובילות אתם מוזמנים לקרוא את הפוסט שלי: מערכות הייצוג שלנו ומערכת ייצוג עיקרית – למי שמכיר, למרות שאני לרב בעיקר אודיטורי, הייתי שם מאוד ויזואלי.

ריבה התעקשה כי המערכת הויזואלית שלי חלשה והאודיטורית היא החזקה – אמנם אתם אולי לא מכירים את ההבחנה הזו, וגם אם קראתם את הפוסט כנראה שיכולת שלכם לזהות את זה תהיה נמוכה עד שתתאמנו על זה מספיק, אבל שימו לב, יכול להיות שכרגע אתם עייפים בעוד שבד"כ אתם מלאי אנרגיה, יכול להיות שבדרך כלל אתם מאוד ציניים ועכשיו אתם במצב רוח חיובי – אם האדם שמולכם מתעקש על דבר שכרגע לא נוכח מולו, הוא כנראה טוב במה שהוא עושה.

בתי ספר לקריאה קרה – למה רב השרלטנים הם בכלל לא שרלטנים

למרות שאין לי שום הוכחה חד-משמעית למה שאני הולך לכתוב עכשיו מתוך ההיכרות שלי מהזמן האחרון עם המון אנשים מהתחומים האלה, אני נוכח לדעת שרובם באמת מאמינים שמה שהם למדו זה אמת, רובם באמת רוצים לעזור לאנשים, ורובם לא מחוברים לשום דבר רוחני או מדעי והם הלכה למעשה מבצעים קריאה קרה בלי לדעת את זה בכלל.

איך זה הגיוני? אז ככה, המון מתוך ה"תורות" האלה מבוססות על כמה אנשים שמלמדים הרבה אנשים איך עושים את זה, האנשים האלה מלמדים מראש טכניקות של קריאה קרה מתוך הסברים שככה התורה עובדת.

לצורך דוגמה חדשנית נשתמש בקריאה בקפה – אם נלמד מישהו קריאה בקפה ונגיד לו שצורה מסויימת בקפה אומרת שהאדם הוא (שימו לב ציטטתי את המשפט הראשון מתוך הניסוי של פורר):

יש לך צורך שאנשים אחרים יאהבו ויעריצו אותך, אך אתה נוטה להיות ביקורתי ביחס לעצמך. למרות שיש לך כמה חולשות אנושיות, אתה מסוגל בדרך כלל לפצות עליהן.

רב האנשים יגידו שזה נכון וזה מדהים, אם גם נלמד אותו להמשיך ולתחקר את הדברים הנכונים אנחנו ניצור שרלטן לא מודע לתפארת.

מה הקוראים אומרים על הספר ״מנהיגות בטישרט״

בטוח שתרצאה לקרוא גם...

הפרקים החדשים בפודקאסט

הזדמנות שאסור לפספס

ללא עלות: קורס שפת גוף בשיטת NLP

14 שיעורים שילמדו אותך לקרוא ולהשתמש בשפת גוף כמו מאסטר