לצפייה ישירה: 14 שיעורים מוקלטים באיכות HD! לחצו כאן עכשיו 👈🏻  קורס שפת גוף בחינם

אומץ או גישה פרודוקטיבית לפחד

פחד, יחד עם המילים הנרדפות שלו, מהווה אולי 80% מהאנרגיה שעוצרת אותנו. פחד מונע מאיתנו לעשות את הדברים הענקיים ביותר שאנחנו חולמים לעשות.

אז מהו בעצם פחד? מהו אומץ? ואיך נוכל להשתמש בשתי התחושות האלה על מנת להגשים את החלומות שלנו.

australia

מה זה פחד?

לפי ויקיפדיה: פחד הוא תחושה רגשית ופיזיולוגית לא נעימה, הקיימת לעתים אצל בני אדם ובעלי חיים, הנגרמת כתוצאה מחשיפה לגירוי חיצוני מסוכן או מאיים (פיזית או מנטלית).

בקיצור נגיד דבר כזה – הגוף שלנו (או הקוגניציה שלנו) מזהיר אותנו שהפעולה שאנחנו חושבים לעשות הינה מסוכנת או שהמצב בו אנו מצויים מסוכן.

אז מה זה אומץ?

לפי ויקיפדיה: אומץ היא תכונה אנושית המגלמת את היכולת להתמודד עם פחד, כאב, סכנה, אי-ודאות או איום.

השימוש במילה כאב, לצד המילה אומץ מלמדת אותנו על הקבלה נוספת בין כאב לפחד, שהרי "תחושה רגשית ופיזיולוגית לא נעימה" זה בפירוש כאב.

אומץ הוא היכולת שלנו לפעול למרות הכאב או הפחד.

מהי הגישה הסטנדרטית לפחד? או מתי אנחנו אמיצים?

הגישה היא סוג של מאזן כאבים או מאזן פחדים.

אנחנו נפעל על אף הפחד שלנו, כשפחד גדול יותר יניע אותנו.
דוגמה טובה היא אמא שמפחדת מעכבישים ובד"כ תעלה על כיסא ותצרח. ברוב המקרים, אם זה יקרה ליד התינוק שלה, היא תפעל מהר מאוד לסילוק העכביש. היא תפעל כך על אף הפחד שלה – שכן הפחד שלה שיקרה משהו לתינוק גדול בהרבה.

איך זה מגביל אותנו?

חלק גדול מהפחדים שלנו מוטבעים בנו מאבות אבותינו. מעין מתנה שקיבלנו מהאבולוציה, מתנה שעזרה למין שלנו לשרוד. פחדים שהיו רלוונטיים לפני מאות או אלפי שנים יכולים להיות לא רלוונטיים יותר ולמנוע מאיתנו לעשות דברים בלי שום סיבה.

דוגמה לפחד קדמוני שכזה

פחד קהל, אחד הפחדים הנפוצים והמגבילים ביותר היום.

לפני אלפי שנים, בחברה שבטית שמנתה כמה עשרות אנשים הבעת דעה שאינה במקום מול קהל יכלה לגרום לכך שיסכלו אתכם או שפשוט תהיו מנודים חברתית. אדם מנודה חברתית בשבט הוא אדם שאין לו צאצאים וכך רוב הגנים שלא מפחדים לעמוד מול קהל – נעלמו מן העולם (החלק שנשאר היו המנהיגים או מובילי הדעה).

זוהי דוגמה מעולה לפחד שמונע מאיתנו להגשים את החלומות הענקיים שלנו.

גישה פרודוקטיבית לפחד

אני לא חושב שאתם צריכים לפעול תמיד נגד הפחד אלא לקחת את הפחד במערכת השיקולים שלכם כמו שהוא – זה בדיוק ההגדרה של אומץ. לשקול ולפעול למרות הפחד, להתמודד עם הפחד ולא להתעלם ממנו.

אז מה זה באמת פחד?

פחד זו מערכת ייעוץ לגוף, התפקיד של המערכת הזו היא להזהיר אותנו מפני סיכונים אפשריים ולמנוע מאיתנו לעשות טעויות שיעלו לנו ביוקר.

סדר פעולות אפקטיבי להתמודדות עם פחד

  1. הכירו בפחד שלכם – הגוף שלכם מודיע לכם שלדעתו אתם לוקחים פה סיכון.
  2. בדיקה 1 – האם אני באמת לוקח סיכון?
    1. אם כן, עברו לסעיף 3 (בדיקה 2).
    2. אם לא, תגידו תודה לגוף על האזהרה דעו שהגוף לא מסכים אתכם אז יהיו לכם תחושות פיזיות קצת לא נעימות, אבל אתם יכולים להמשיך כרגיל.
  3. בדיקה 2 – האם אני רוצה לקחת סיכון עכשיו?
    1. אם כן, לכו עם זה! תבינו שאתם מסתכנים ותראו מה אתם יכולים לעשות בשביל לצאת עם ידכם על העליונה, בשביל להצליח בגדול לפעמים צריך לקחת סיכונים.
    2. אם לא, תגידו תודה לגוף על האזהרה קחו צעד אחורה ותחשבו איך אתם יכולים לבנות את האסטרטגיה שלכם כך שהיא תהיה מסוכנת פחות או עם סיכון שאתם מוכנים לקחת על עצמכם.

בחיי היום-יום רוב האנשים מתייחסים לפחד שלהם ישר כאילו הוא אמיתי וכאילו הסכנה היא משהו שהם לא רוצים להתמודד עמו, הם מדלגים על הבדיקות ולכן לא מגיעים לתוצאות אדירות בחיים שלהם (או לפחות לא אדירות כמו שהם היו יכולים להשיג)

שימו לב שגם אפשרות של התעלמות מוחלטת מפחד תביא אותנו לתוצאות פחותות, משום שלפעמים לא נשים לב לסיכונים מסויימים מה שעלול לעלות לנו ביוקר.

סיכום – היו אמיצים!

אמיץ זה לחיות עם הפחד, עם הכאב ולבחור בעוצמה.

הבינו את כל הנתונים שסביבכם, חיו עם העולם, עם הסיכונים שלו ועם ההזדמנויות שבו.

אל תאמינו לכל גחמה של הגוף שלכם, חלק מהגחמות שלכם בנויות מדברים שאבותיכם לפני אלפי שנים חוו או חששו מפניו- זה לא רלוונטי אליכם.

חיו בגדול!

מה הקוראים אומרים על הספר ״מנהיגות בטישרט״

בטוח שתרצאה לקרוא גם...

הפרקים החדשים בפודקאסט

הזדמנות שאסור לפספס

ללא עלות: קורס שפת גוף בשיטת NLP

14 שיעורים שילמדו אותך לקרוא ולהשתמש בשפת גוף כמו מאסטר